Review: ‘Skull & Bones’ – Een Decennium op Zee Met Gemengde Resultaten

Jan
Jan
4 Min Read

 

Na tien jaar van anticipatie en ontwikkeling heeft Ubisoft eindelijk het langverwachte piratenspel ‘Skull & Bones’ aan de gamingwereld voorgesteld. Oorspronkelijk geconceptualiseerd als een mogelijke uitbreiding van ‘Assassin’s Creed 4: Black Flag’, heeft het spel zijn eigen identiteit gevonden, zij het met enkele hobbels op de weg.

In 2013, hetzelfde jaar waarin de PlayStation 4 werd gelanceerd en ‘Grand Theft Auto V’ Game van het Jaar werd, maakte ‘Skull & Bones’ zijn debuut. Sindsdien heeft het zich ontwikkeld tot een op zichzelf staande ervaring, maar niet zonder enkele teleurstellingen.

Het verhaal vindt plaats in de zeventiende-eeuwse Indische Oceaan, te midden van koloniale handel en beladen schepen. Hoewel veelbelovend, blijkt ‘Skull & Bones’ meer gericht te zijn op scheepvaart dan op het avontuurlijke piratenleven. Spelers bevinden zich voornamelijk aan het roer van een schip en voeren beperkte dialogen, waardoor het piratenaspect enigszins onderbelicht blijft.

Met slechts twee grote hubs om aan te meren en beperkte activiteiten buiten het schip, mist het spel de diepgang van de verkenning die kenmerkend is voor de ‘Assassin’s Creed’-serie. Dit kan teleurstellend zijn voor fans van het genre.

Desondanks excelleert ‘Skull & Bones’ in zeegevechten, waar spelers hun schepen kunnen uitrusten met diverse wapens. De focus op online interacties met andere spelers biedt opwinding, maar sommige ongebruikelijke keuzes, zoals een kanon dat schepen herstelt, werpen vragen op over de algehele richting van het spel.

De gevechten zelf zijn relatief eenvoudig, maar het plezier van vijanden aan flarden schieten en het aanpassen van het schip met verschillende wapens en ontwerpen is aanwezig. De vraag blijft echter of deze elementen voldoende zijn om de hoge verwachtingen waar te maken

.

Het verhaal lijkt bijzaak, waardoor de solo-ervaring beperkt is. ‘Skull & Bones’ komt pas echt tot leven wanneer andere spelers betrokken zijn, en het gebrek daaraan kan de neiging opwekken om de stekker eruit te trekken.

‘Skull & Bones’ heeft enkele aantrekkelijke elementen, vooral op het gebied van zeegevechten, maar het is de vraag of het genoeg biedt om zowel ervaren zeelieden als nieuwkomers te bekoren. De lange ontwikkelingsreis lijkt zijn tol te eisen, en alleen de tijd zal uitwijzen of ‘Skull & Bones’ een blijvende indruk kan maken in de gamingwereld.

Conclusie 7,5/10
‘Skull & Bones’ biedt zeker plezier voor spelers die genieten van het knutselen aan schepen en experimenteren met wapens. De zeegevechten en aanpassingsmogelijkheden zullen deze groep gamers aanspreken. Echter, voor diegenen die op zoek zijn naar diepgang, verhaal en de rijke verkenning zoals te vinden in de ‘Assassin’s Creed’-serie, kan het spel teleurstellen. Ondanks ruim tien jaar ontwikkeling lijkt ‘Skull & Bones’ moeite te hebben om aan de huidige gamingstandaarden te voldoen. Wat in 2013 wellicht een aangename kennismaking zou zijn geweest, valt anno 2024 wat tegen, aangezien onze verwachtingen intussen zijn geëvolueerd.

Share This Article
Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *