Review: De Smurfen 2: De Gevangene van de Groene Steen

3 Min Read

Na het fantastische avontuur van onze voorganger, gaan keren wij in deze review terug naar onze blauwe vriendjes. Weet dit vervolg ons ook te vermaken? Je zult het allemaal zien in deze review.

Het Verhaal

Het verhaal begint met Knutselsmurf die, zoals altijd, een briljant idee heeft om zijn Smurfmixer te verbeteren. Echter, om dit te bereiken, moeten de Smurfen het hol van Gargamel betreden. Het plan gaat niet zoals gepland, en een wezen genaamd Stolas ontsnapt. Nu moeten onze blauwe vriendjes samenwerken met hun aartsvijand Gargamel om Stolas te verslaan.

Gameplay en Mechanismen

De gameplay van De Smurfen 2 is vrijwel identiek aan zijn voorganger, Missie Vileaf. Het draait om het vernietigen van kristallen om de smurfenwereld te reinigen. Daarnaast bevat het platformelementen en gevechten tegen kristobeesten. Door levels te ontdoen van kristallisatie en kristobeesten te verslaan, verzamel je kristallen. Deze worden gebruikt om de Smurfmixer en bijbehorende substanties te verbeteren.

De smurfmixer krijgt al snel extra toepassingen, zoals het vertragen van raden, vernietigen van blokkades en creëren van platformen. De uitdaging zit hem in het evenwicht tussen platformwerk en gevechten tegen kristobeesten, wat het avontuur boeiend houdt.

Uitdaging en Beloningen

Speciale portalen activeren uitdagingen waarin je golven kristobeesten binnen een bepaalde tijd moet verslaan. Beloningen variëren van kristallen tot extra kostuums en Nietsigheid-substantie. Nietsigheid wordt gebruikt om unieke signatuurvaardigheden te ontgrendelen voor elke Smurf. Deze aanvallen voegen diepte toe aan de gameplay en kunnen ook worden verbeterd.

Gebrek aan Variatie en Speelsheid

Het grootste nadeel van De Smurfen 2 is het gebrek aan variatie en speelsheid in vergelijking met zijn voorganger. De drie gebieden bieden slechts een subtiele uitdaging, en het spel mist de verrassende concepten die Missie Vileaf zo aantrekkelijk maakten. Het ontbreekt aan de speelsheid die de smurfencharme in Missie Vileaf tot uiting bracht.

Conclusie

De Smurfen 2: De Gevangene van de Groene Steen is een degelijk vervolg, maar het mist de variatie, speelsheid en leuke extraatjes die zijn voorganger kenmerkten. Desondanks biedt het uitdagend platformwerk en gevechten tegen kristobeesten. Hoewel het niet de hoogten van het eerste spel bereikt, blijft het een solide keuze voor fans van de Smurfen. De Xbox Series-versie is getest, maar het spel is beschikbaar op meerdere platforms.